Tuesday, August 16, 2011

KEK CHOKLAT MOIST

Cakap pasal kek Choklat ramai yang suka, lebih-lebih lagi kalau kek tu lembab tidak kering dan peroi. Kalau ada toping krim choklat lagi best. Nak beli di kedai mahal pulak tu. So, JOM MASAK SENDIRI...........


KEK CHOKLAT MOIST

Sediakan periok kecil, masukkan 100gm koko serbuk, 1 cawan susu segar, dan 2 cawan gula pasir. kacau di atas api yang kecil sehingga sebati, JANGAN sampai mendidih. Biarkan ia sejuk...

Sediakan mangkuk pembancuh, masukkan 375gm butter Farm Cow dengan 1 cawan gula castor pukul sehingga kembang. kemudian masukkan 8 biji telur ayam satu persatu. Masukan 1 camca ovalet, 1 camca baking powder, 1 camca serbuk vanila dan 1 camca pewarna coklat/ chocolate paste pukul lagi hingga sebati.

Campurkan koko yang dimasak tadi dan pukul lagi hingga sebati, kemudian masukkan 2 1/2 cawan tepung gandum yang telah diayak terlebih dahulu sedikit demi sedikit pukul dengan kelajuan rendah.

Hidupkan oven api bawah, di tingkat paling bawah letakkan loyang berisi air (supaya kek tidak kering) dan biarkan oven dalam keadaan panas. Sapukan bekas pembakar dengan margerin dan taburkan sedikit tepong (Boleh juga kalau nak guna kertas minyak) tuangkan adunan tadi dan bakarlah lebihkurang 90 minit dengan api 180 darjah C.

Untuk mengetahui kek tadi dah masak atau belum, guna lidi cocok di bahagian tengah, kalau tak melekat di lidi itu tandanya kek dah masak.

Krim Choklat:

Sediakan periok kecil, masukkan 1/2 cawan serbuk koko, 1 cawan susu pekat, 2 cawan susu segar, 1/2 cawan gula pasir kacau di atas api kecil. Campurkan 3 camca tepung jagung dengan 1/2 cawan air kacau rata kemudian masukan ke dalam krim choklat tadi kacau hingga menjadi pekat.

Panas-panas sapukan krim choklat pada kek tadi, taburkan choklat rice. Biarkan sejuk dah boleh hidang.....

SELAMAT MENCUBA........

No comments:

Post a Comment