Thursday, March 10, 2011

KENAPA KITA PERLU MASAK?

         Sekarang ini ramai orang yang dah malas nak masak, dengan alasan tak pandai masak, masak tak sedap, tak ada masa penat lepas balik kerja, makan untuk dua orang sahaja buat apa nak masak dan sebagainya. Tapi adakah anda tahu bahwa masak sendiri itu akan dapat mengeratkan lagi hubungan kasih sayang antara suami dan isteri serta keluarga bahkan sahabat handai?. Maka itulah kita perlu ujudkan semula budaya memasak bukan sahaja dikalangan isteri bahkan suami juga perlu tahu memasak. Orang dulu-dulu memikat hati suami hanya dengan masakannya yang sedap, sehinggakan suami akan sentiasa teringat masakan isterinya dan bergegas balik untuk makan tengahari. Begitu juga dengan anak-anak, walau kemana mereka pergi jauh sekalipun, mereka akan tetap teringat masakan ibunya. Apa akan terjadi jika para ibu sekarang dah malas nak masak, suka beli aja di kedai? Sebenarnya inilah punca keretakkan rumah tangga. Si suami dah tak ada alasan nak mengenang kelebihan dan kebaikan isterinya. Isteri yang terlalu sibuk mengejar kerjaya tanpa menghiraukan keluarga akan menyebabkan sang suami cari lain. Sebenarnya, masakan isteri yang penuh ikhlas akan menambat hati suami, suami tak akan cari lain kalau masakan isterinya sedap. Suami akan rasa dihargai jika si isteri bersusah payah memasak untuknya.

  

Pacri Nenas biasa sebagai lauk tambahan bila makan nasi minyak atau Beryani. Tujuannya adalah untuk mengurangkan rasa muak sebab rasanya masam manis.

JOM MASAK PACRI NENAS

Ambil nenas sebiji kupas kulit dan buang matanya, kemudian belah empat buang empuluhnya dan potong kecil-kecil. Lepas itu rebus nenas tersebut dengan sedikit garam dan 2 sudu kunyit serbuk (Kalau tak cukup kuning boleh tambah pewarna kuning) lepas tu toskan. Ambil kuali (jangan guna kuali tembaga atau besi) tumiskan 1/2 biji bawang besar, 3 biji bawang putih, 3 biji bawang merah, 1 inci halia (semuanya dihiris dulu), rempah tumis (kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga) dengan minyak masak. Tumis sampai naik bau, kemudian masukan lada hijau dan merah yang telah dihiris berserta biji sawi. Lepas itu masukan sedikit garam, 3 camca gula pasir, 2 camca cuka dan sedikit serbuk perasa. Kacau rata masukan nenas tadi dan masak dalam 5 minit. Dah siap boleh hidang.....OK selamat mencuba....










No comments:

Post a Comment